onsdag 17 november 2010

Mio min Mio

TEMA: Astrid Lindgrens kända filmer - Mio min Mio

Varje dag gick Astrid genom Tegnérlunden, på väg mellan Dalagatan och arbetet på Rabén & Sjögren. En gång satt där en ensam liten pojke på en bänk i skymningen. Om hur sagan kom till berättade Astrid så här i en radiointervju: “Mio min Mio, ja det är egentligen en kortare saga som jag skrev, och jag vet inte riktigt hur jag kom på det, det är ju så att den börjar i Tegnérlunden. Jag gick genom Tegnérlunden och såg en liten pojke på en bänk, och så började jag tänka att ja, han bor väl kanske i det huset där. Och så började jag fundera lite på det, och att han satt där. Och att anden i flaskan kom, och att han flög bort då till Landet i Fjärran. Men det var inte min mening att jag skulle skriva något mer än så. Utan den sagan trycktes då i en tidning. Sen, efter flera år började jag fundera och undra hur han hade det därborta egentligen. Om han hade nån att vara tillsammans med, när han inte hade Benka som han hade hemma på Tegnérgatan.”

Var det någon som hörde på radion den femtonde oktober förra året? Var det någon som hörde att de frågade efter en försvunnen pojke? Så här sa de: ”Polisen i Stockholm efterlyser 9-årige Bo Vilhelm Olsson som sedan i förrgår kväll varit försvunnen från sitt hem, Upplandsgatan 13. Bo Vilhelm Olsson har ljust hår och blå ögon och var vid försvinnandet klädd i korta bruna byxor, grå stickad tröja och liten röd luva. Meddelanden om den försvunne lämnas till polisens ordonnansavdelning.” Ja, så sa de. Men det kom aldrig några meddelanden om Bo Vilhelm Olsson...

Bosse är en föräldralös pojke som vuxit upp med tant Edla och hennes man (som inte syns i bild i filmen), som mest tycker han är besvärlig. Den unge Bosse mobbas av grannpojkarna men har en vän, Benke.
En dag stöter han på en ande i en flaska som tar Bosse till Landet i fjärran. Där träffar han sin far kungen, som kallar Bosse för hans riktiga namn, Mio. Där träffar han också en pojke, Jum-Jum, som är Benkes dubbelgångare. Till en början är allt bra i Landet i fjärran, men snart förstår Mio att allt inte är som det ska. Den elake riddaren Kato har tagit barn till fånga och förvandlat dem till fåglar som i evigheters evigheter ska cirkla runt hans stora svarta borg. Tillsammans rider Mio och Jum-Jum för att slåss mot Kato.

1984 presenterades planerna på att filmatisera boken som i slutändan kostade 50 miljoner, det dittills dyraste svenska filmprojektet någonsin. I huvudrollerna användes internationellt kända skådespelare. Mio = Nick Pickard (Hollyoaks TV400 2007-), Jum-Jum = Christian Bale (mest känd som Batman), väverskan = Susannah York (numer barnboksförfattare) och Kato = Christopher Lee (bla Dracula, Starwars, Sagan om ringen).

Filmen är inspelad i Krim i Sovjetunionen och i Skotland. Orginialspråket är engelska och filmen är sedan dubbad till svenska.

Det var svårt att hitta klipp från filmen på svenska på nätet, så dagens film blir på orginalspråket. Den magiska känslan ur filmen, den vackra omgivningen och Mio och JumJum får ni med ändå! Filmen finns på Youtube upplagd av "lettyollie".




Skriv gärna en kommentar om dina minnen till Mio!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar